det här är till dig karin
..och alla andra som undrar över mitt aldrig sinande hat för SJ och vad jag faktiskt menade när jag skrev att jag var på väg till Peace & Love igen.
Anledning 1
Deras hemsida suger kalaskula. Verkligen. Big time. En gång av tjugo kan du ta dig igenom hela proceduren, men de andra nitton måste du först sitta i telefonkö, kolla med din bank varför dubbla pengasumman dragits, starta om biljettköpet, eller för den delen, hela datorn och ibland går det inte ens att komma till sidans startsida. Dessutom är det dyrt och det finns aldrig några sista minuten.
Anledning 2
De är nästan jämt försenade. Och åker alltid för tidigt. Hur det nu går ihop.
Anledning 3
Man blir ALLTID, obönhörligt, kopplade till deras förbannade "kärngrupp" vid minsta lilla fel. Givetvis är det aldrig någon som svarar hos "kärngruppen".
Den finns nog inte egentligen.
Anledning 4 (och min faktiska anledning till x antal uppretade inlägg)
Jag skulle åka till Borlänge med start 18:50 i från Karlstad tågstation tisdag den 23 juni 2009. Glider in runt halv och möts av ett felmeddelande: "Tåg nummer blabla med avgång 18:50 mot Stockholm har tyvärr fått lokfel och kommer att bli försenat blabla". Den nya avgångstiden blir 19:45 - det blir med andra ord helt omöjligt för mig att hinna med nästa tåg (avgång 20:30) ifrån Hallsberg. Ringer SJ, efter mycket letande efter ett nummer att ringa. Får tag i någon, kopplas till kärngruppen, kastas ut ur systemet. Ringer igen, får tag på någon, kopplas till kärngruppen, kastas ut ur systemet. Slutligen får jag tag på en snubbe och hotar med alla hokuspokusformler jag kan om han kopplar bort mig. Under tiden ropar högtalarna ut att tåget blir ytterligare försenat; avgång 20:13. Jag har med andra ord en kvart på mig att ta mig till Hallsberg. "Åh jo då, du kommer hinna, tåget avgår från Degerfors 20:20" säger killen i luren. Jo tjena säger jag, det tar fyrtio minuter till Degerfors från Karlstad och jag har bara fem minuter på mig. Spenderade några minuter med att övertala honom om det, och sepnderade sedan den sista hundringen på mobilen med att kräva honom på en ny biljett.
Nästa morgon (fick det lov att bli) ska jag åka 8:23 med tåget till Kristinehamn, för att byta där och hoppa på ett tåg mot Ställdalen, och sedan byta igen. 8:25 hörs följande meddelande: "Tåg nummer blabla med avgång 8:23 mot Kristinehamn, bla, bla, blabla, har fått lokfel. VI vet inte när vi kan åka". (Behöver jag säga att jag fick krupp ungefär här?) Gick med raska (eller förbannade, beroende på hur man ser på det) steg mot SJ:s reception, skällde ut den redan griniga tanten och krävde en ny biljett - NU. Efter mycket om och men och så kan jag inte göra (varav jag svarade att det skiter jag i om du kan eller inte) så fick jag en ny biljett, med buss 9:15. Klockan två var jag framme i Borlänge, 13 timmar försenad. Fuck SJ.
En jävla Ernst i tighta kläder, gör inte det hela bättre.
Anledning 1
Deras hemsida suger kalaskula. Verkligen. Big time. En gång av tjugo kan du ta dig igenom hela proceduren, men de andra nitton måste du först sitta i telefonkö, kolla med din bank varför dubbla pengasumman dragits, starta om biljettköpet, eller för den delen, hela datorn och ibland går det inte ens att komma till sidans startsida. Dessutom är det dyrt och det finns aldrig några sista minuten.
Anledning 2
De är nästan jämt försenade. Och åker alltid för tidigt. Hur det nu går ihop.
Anledning 3
Man blir ALLTID, obönhörligt, kopplade till deras förbannade "kärngrupp" vid minsta lilla fel. Givetvis är det aldrig någon som svarar hos "kärngruppen".
Den finns nog inte egentligen.
Anledning 4 (och min faktiska anledning till x antal uppretade inlägg)
Jag skulle åka till Borlänge med start 18:50 i från Karlstad tågstation tisdag den 23 juni 2009. Glider in runt halv och möts av ett felmeddelande: "Tåg nummer blabla med avgång 18:50 mot Stockholm har tyvärr fått lokfel och kommer att bli försenat blabla". Den nya avgångstiden blir 19:45 - det blir med andra ord helt omöjligt för mig att hinna med nästa tåg (avgång 20:30) ifrån Hallsberg. Ringer SJ, efter mycket letande efter ett nummer att ringa. Får tag i någon, kopplas till kärngruppen, kastas ut ur systemet. Ringer igen, får tag på någon, kopplas till kärngruppen, kastas ut ur systemet. Slutligen får jag tag på en snubbe och hotar med alla hokuspokusformler jag kan om han kopplar bort mig. Under tiden ropar högtalarna ut att tåget blir ytterligare försenat; avgång 20:13. Jag har med andra ord en kvart på mig att ta mig till Hallsberg. "Åh jo då, du kommer hinna, tåget avgår från Degerfors 20:20" säger killen i luren. Jo tjena säger jag, det tar fyrtio minuter till Degerfors från Karlstad och jag har bara fem minuter på mig. Spenderade några minuter med att övertala honom om det, och sepnderade sedan den sista hundringen på mobilen med att kräva honom på en ny biljett.
Nästa morgon (fick det lov att bli) ska jag åka 8:23 med tåget till Kristinehamn, för att byta där och hoppa på ett tåg mot Ställdalen, och sedan byta igen. 8:25 hörs följande meddelande: "Tåg nummer blabla med avgång 8:23 mot Kristinehamn, bla, bla, blabla, har fått lokfel. VI vet inte när vi kan åka". (Behöver jag säga att jag fick krupp ungefär här?) Gick med raska (eller förbannade, beroende på hur man ser på det) steg mot SJ:s reception, skällde ut den redan griniga tanten och krävde en ny biljett - NU. Efter mycket om och men och så kan jag inte göra (varav jag svarade att det skiter jag i om du kan eller inte) så fick jag en ny biljett, med buss 9:15. Klockan två var jag framme i Borlänge, 13 timmar försenad. Fuck SJ.
En jävla Ernst i tighta kläder, gör inte det hela bättre.
Kommentarer
Postat av: Mangsbo
Gött för dig att SJ tappar monopolet om 3 minuter då, lite halvt iallafall! ;)
Postat av: för övrigt
fint att du modererar bloggen och slipper all hemsk spam som du säkerligen skulle bli utsatt för om du släppte kommentarfunktionen lös...
Trackback